Tuesday 10 November 2015

JAWAPAN TERHADAP SERANGAN BLOG MAHATHIR

JAWAPAN TERHADAP SERANGAN BLOG MAHATHIR

Tun M : Laporan kerajaan mengumumkan negara tidak mengalami krisis ekonomi tetapi beliau mempersoalkan tindakan penahanan beberapa individu atas dakwaan cubaan mensabotaj sistem kewangan negara. Tambah beliau, jika kewangan negara masih stabil mengapa individu berkenaan ditangkap? Dan jika individu tersebut mensabotaj sistem perbankan dan kewangan negara, sudah tentu ianya akan lumpuh.

JAwapn : Tun M jelas sekali merujuk kepada penahanan penyokong setianya; Khairuddin Abu Hassan dan bekas setiusaha politiknya, Matthias Chang. Jika kebenaran yang mereka cuba buktikan, pada pendapat saya dengan menfailkan kes kepada pihak berkuasa Hong Kong dan Switzerland sudah mencukupi. Tidak perlu keliling satu dunia.  Bukankah itu bukti jelas mereka cuba merosakkan imej negara?

Kini, Khairuddin sendiri telah mengaku bahawa dia ada menyerahkan beberapa dokumen kepada kerajaan asing berkenaan.

1. Jika dokumen tersebut BENAR. Bagaimana dia mendapatkan dokumen sulit berkenaan?

2. Jika ianya PALSU. Adakah ia tidak menjadi kesalahan menyerahkan dokumen palsu kepada negara asing dengan niat memalukan Malaysia dan Perdana Menteri?

Berkenaan isu penahanan beberapa individu atas dakwaan mensabotaj sistem kewangan, Tun M mengatakan ianya mengelirukan kerana laporan oleh kerajaan menunjukkan ekonomi stabil. Apa rasional penahanan?

Jadi, pengganas ISIS yang ditahan kerana cubaan mengebom Kuala Lumpur juga perlu dibebaskan kerana tiada pengeboman berlaku?

Tun M : Sistem perbankan dan kewangan mungkin masih stabil tetapi ada beberapa petunjuk lain yang menjurus kepada krisis ekonomi dan nilai Ringgit merundum kepada MYR 4.3 berbanding  USD 1. Ini menjejaskan urusan import dan pinjaman dalam USD.

Jawapan : Tidak masuk akal mengkritik negara tatkala nilai Ringgit jatuh sehingga MYR 4.30 berbanding 1 USD sedangkan negara lain mengalami penyusutan nilai matawang yang lebih teruk. Kejatuhan matawang ini merupakan proses normal kepada negara yang bergantung kepada hasil komoditi.

Adakah Perdana Menteri kita berkuasa untuk mengawal harga minyak dunia atau memulihkan momentum pertumbuhan China?

Jika betul Tun M begitu risau akan nilai Ringgit, mungkin Najib boleh mengikut cara beliau dengan menambat nilai Ringgit pada MYR 3.80.

Namun, tahniah kepada kerajaan kerana tidak mengambil jalan mudah dan bertindak untuk mengekalkan aliran tunai bebas yang ternyata lebih baik mengikut situasi pasaran semasa. Ini kerana tambatan Ringgit ternyata lebih membawa keburukan.

Isu import dan urusan pinjaman dalam USD membolehkan kita memilih untuk menggunakan barang buatan Malaysia dan mengurangkan aliran keluar kepada negara-negara asing. Tidak seperti zaman pemerintahan Tun M, 97% pinjaman kerajaan menggunakan Ringgit Malaysia dan negara juga tidak lagi terlibat dengan pinjaman asing.

Tun M: Pasaran saham menyusut dengan nilai yang besar dalam pasaran modal dan pertumbuhan ekonomi kita jauh ketinggalan dari Indonesia dan Filipina.

Jawapan : Hari ini, pasaran saham berada pada paras 1685.7 mata, dua kali ganda dari sewaktu Najib mula menjadi PM pada tahun 2009. Pasaran saham tidak menyusut sehingga 70% kepada 200 atau lebih mata seperti pada tahun 1998 namun, lagipun Perdana Menteri ketika itu tidak juga meletakkan jawatan.

Tun M telah sedia maklum bahawa pertumbuhan setiap negara bergantung kepada tahap pembangunan mereka. Indonesia dan Filipina yang asas pertumbuhan negaranya jauh lebih rendah berbanding Malaysia hanya dapat menikmati kestabilan setelah berdekad lamanya berusaha untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara mereka.

Hal sama berlaku antara Malaysia dan Singapura pada zaman Tun M, di mana asas pertumbuhan ekonomi Singapura lebih matang namun kita menandingi mereka dari segi kadar pertumbuhan. Singapura pula hanya mencatatkan pertumbuhan KDNK sebanyak 0.1% pada suku terakhir berbanding Malaysia iaitu sebanyak 4.5% hingga 5%.

Tun M : Pelbagai kenaikan kos sara hidup yang mengurangkan kuasa pembeli dan skandal-skandal kerajaan berkaitan 1MDB, kehilangan wang, penyalahgunaan wang dana KWSP dan sebagai
nya. Pemimpin perlu bertanggungjawab atas semua ini seperti negara lain yang pemimpinnya sedia melepaskan jawatan dan bukan meletakkan kesalahan pada orang lain.

Jawapan :

Pada tahun 1998 :

1. Ekonomi negara merundum dengan KDNK jatuh mengejut sebanyak 7.4%.

2. Sektor pembinaan menguncup sebanyak 23.5%, sektor pengeluaran sebanyak 9% dan pertanian menyusut sebanyak 5.9%.

3. Inflasi meningkat dua kali ganda dari 2.7% kepada 5.3%.

4. Ringgit merosot hampir 50% dari MYR 2.50 kepada MYR 4.84 berbanding 1 USD.

Tun M terpaksa mewujudkan Danaharta untuk membantu syarikat-syarikat yang hampir dan sudah muflis, menggunakan wang dari Petronas untuk menyelamatkan syarikat milik anak beliau sendiri sehingga mencetuskan konflik besar – yang tidak langsung Tun M cuba untuk pertahankan. Bank-bank juga tidak mampu untuk mengeluarkan pinjaman malah, turut berada di ambang kemuflisan.

Kerajaan hampir muflis serta menteri dan pegawai tinggi awam dikenakan potongan gaji, cubaan untuk membuat pinjaman kepada Singapura yang ditolak oleh mereka. Tun M juga melakukan tindakan memecat Timbalan Presiden dan juga Timbalan Perdana Menteri serta menahan Ketua Pemuda UMNO bersama berpuluh-puluh yang lain di bawah ISA.

Adakah Tun M meletak jawatan ketika itu? Sudah pasti tidak.

Tun M: Malaysia miskin. Tiada rasa tanggungjawab. Hanya mementingkan diri.

Jawapan : Semua skandal negara mempunyai jawatankuasa audit khas sendiri. PAC dan Pasukan Tugas Khas yang menjalankan soal siasatan terhadap semua pihak.

Masih ingat isu PKFZ?

Siapa yang menjawab “saya tidak ingat"?

Itu tahap tanggungjawab Tun M.

Diterjemah : JASA
Sumber : http://greatermalaysia.com/2015/11/10/stinging-rebuttal-mahathirs-latest-attack/


No comments:

Post a Comment