Monday 28 December 2015

Selangor Mundur!!Azmin Ali Gagal Hampir 40% Rakyat Selangor Di Bawah Paras Kemiskinan?

Bajet ‘Smart Selangor’ yang di bentang oleh Menteri Besar Selangor, Azmin Ali pada Oktober lepas hanya gimik untuk menutup kelemahan pengurusan kewangan Kerajaan Negeri PKR.

Ternyata pembentangan belanjawan tersebut merupakan janji manis oleh Pakatan Rakyat memancing simpati pengundi.

Selangor yang berhadapan dengan pelbagai isu dalaman dalam mengurus tadbir kini perlu mencari alternatif sebagai langkah mengekalkan kuasa memerintah untuk penggal akan datang.

Jumlah defisit yang di catit pada 2015 sebanyak Rm450juta nyata memberi kesan negatif kepada perkembangan ekonomi Selangor. Perbelanjaan sebanyak Rm1.97 billion tidak menampakkan hasil yang memberangsangkan kepada industri perkilangan yang memberi peluang pekerjaan kepada rakyat Selangor. Sebanyak 33.8% rakyat Selangor masih berada dibawah paras kemiskinan sejak PKR mengambil alih pemerintahan.

Penutupan operasi kilang kilang besar Selangor membuktikan Azmin gagal menarik minat pelabur menanam modal di negeri tersebut. Ini sekaligus menutup peluang mengembangkan ekonomi Selangor dan rakyat terjejas apabila tiada lagi pelaburan di bawa ke negeri terbabit. JVC antara syarikat gergasi yang terpaksa menutup operasi mereka di Selangor berikutan masalah air yang di hadapi. Manakala Epson juga telah menutup operasinya dan Hitachi Sdn Bhd mengurangkan tenaga kerja mereka selama Azmin menerajui Selangor.

Walau menyasarkan sebanyak Rm2,422,500.00 untuk pembangunan kerajaan dan kesejahteraan rakyat, jumlah itu gagal di terjemahkan dalam bentuk kebajikan. Masalah yang melanda dalam Selangor sendiri menyebabkan rakyat bosan dengan janji Azmin selaku MB. Infrastruktur jalan serta pengaliran mengakibatkan kerap berlaku banjir kilat dan kerosakan aspal memberi impak negatif akan bajet yang di bentangkan.

Tahun ini sahaja banjir berlaku di tempat yang tidak pernah terjadi kejadian seperti itu. Malah lebih mengecewakan DUN yang di wakili oleh Presiden PKR, Wan Azizah tidak terurus. Rungutan yang sering di lontar tidak di pedulikan Azmin,kerana yang penting PKR memegang kuasa memerintah.

Jalanraya yang rosak teruk dan tidak di baik pulih walau telah di adukan berkali kali. Malah ada gambar yang di naik muat secara sinis memerli Azmin dengan menunjukkan lubang yang terbentuk di atas jalanraya boleh menjadi takungan untuk mengambil air sembahyang serta boleh menternak ikan di dalamnya.

Bagaimana Azmin menguruskan belanjawan negeri jika kerosakan jalanraya juga berharap kepada kerajaan Persekutuan untuk di baiki. Mana perginya wang yang sepatutnya digunakan untuk menambah baik infrastruktur perhubungan antara daerah dan negeri.

Masalah bekalan air juga menghantui Azmin dalam mentadbir Selangor. Kerana ego PKR serta sekutu yang memerintah,rakyat menjadi mengsa apabila kerap putus bekalan air hingga berminggu lamanya. Industri Industri besar yang memerlukan bekalan air dalam jumlah besar turut terjejas dan ini merencatkan iklim ekonomi Selangor sendiri.

Kemana hilang bajet yang dikatakan MES ( Merakyatkan Ekonomi Selangor) yang di banggakan oleh Azmin apabila masalah kecil pun tidak mampu di tangani dengan baik. Apatah lagi ‘Smart Selangor’ yang beliau kemukakan dalam usaha meraih perhatian rakyat Selangor. Banyak perkara yang tidak mencapai tanda aras Selangor sebagai negeri maju di Malaysia sejak di perintah Pakatan Rakyat di bawah PKR.

Walau menbentangkan belanjawan yang lebih ‘menarik’ Azmin nyata masih tidak mampu menyorokkan kelemahan pentadbirannya yang membazirkan wang rakyat Selangor dengan projek yang tidak memberi manfaat secara keseluruhan. Dengan hanya peruntukan sebanyak Rm10Juta untuk pembangunan perbandaran apa yang dapat di lakukan mereka. walau cuba mewujudkan Wifi Smart Selangor, liputan hanya terhad dan bukan semua rakyat menikmatinya.

Menteri Besar Selangor itu perlu mengakui bahawa PKR dan Pakatan Rakyat yang memerintah Selangor lemah dalam memberi kebajikan yang di janjikan kepada rakyat selama ini. Hingga bila Azmin mahu bermain dengan angka serta janji janji yang beliau tidak mampu tunaikan sebagaimana manifesto Selangor yang di beri kepad rakyat pada Pru13.

Mampukah Azmin mentadbir tanpa sekutu dari parti lain di Selangor dan membuktikan PKR sudah boleh ketepikan DAP dan PAS sebagai sekutunya.

Ini belum termasuk skandal yang sedang hangat diperkatakan mengenaiprojek pintu gerbang yang menelan belanja RM9.8 juta hanya untuk mengecat sahaja dan RM30juta hanya untuk projek laluan basikal sahaja. Semuanya ini adalah duit rakyat Selangor.

1 comment:

  1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete