Sunday 24 January 2016

Fitnah Akhir Zaman!

Fitnah Akhir Zaman!

Ilmu Agama Ditarik dari Manusia Pada Akhir Zaman

Ibnu Majah berkata, bahawa Muhammad bin Abdullah bin Numair meriwayatkan kepada kami dari Ubay dan Waki ​​', dari al A'masy, dari Syaqiq, dari Abdullah, ia berkata, bahawa Rasulullah shallallahu'alaihi wasallam pernah bersabda,

"Akan terjadi menjelang Kiamat nanti hari-hari di mana ilmu agama ditarik dan kebodohan merajalela di mana-mana, serta berlaku pelbagai bentuk kekacauan di seluruh penjuru bumi. Dan kekacauan dimaksud berbentuk pembunuhan. "

Demikianlah yang diriwayatkan oleh Imam al Bukhari dan Imam Muslim dari hadith al A'masy.

Ibnu Majah berkata, bahawa Abu Mu'awiyah meriwayatkan kepada kami dari Abu Malik al Asyja'i, dari Rabi'i bin Harasy, dari Hudzaifah bin al Yaman, ia berkata, bahawa Rasulullah shallallahu'alaihi wasallam pernah menggambarkan,

"Islam akan berlalu sebagaimana memudarnya warna pada pakaian. Sehingga tidak lagi diketahui apa itu puasa, solat, nusuk (sikap tunduk, patuh), dan tidak pula sedekah. Akan berlaku proses lupa terhadap al-Quran dalam masa satu malam dan tidak ada yang tersisa di atas bumi walau hanya satu ayat. Sampai ada suatu golongan dari manusia yang sudah renta, dimana mereka mengatakan, 'Kami mendapati nenek moyang kami berpegang atas kalimat LA ILAHA ILLALLAH, maka kami pun mengucapkannya.' "

Shalah pun bertanya, "Apakah kalimat La ilaha illallah berguna bagi mereka, sedangkan mereka tidak mengetahui lagi apa itu solat, puasa, nusuk, dan juga sedekah?" Hudzaifah pun memberikan penjelasan kepadanya secara berulang, hingga ia benar-benar memahami. Dimana, dalam setiap penjelasan ia mendapat perlawanan, sampai pada kali ketiga dari penjelasannya ia berkata, "Wahai Shalah, kalimat tersebut mampu menyelamatkan mereka dari siksa neraka." Ucapan ini pun diulangnya, sampai Shalah benar-benar boleh memahaminya.

Semua itu menunjukkan, bahwa keberadaan ilmu akan ditarik dari sisi manusia pada akhir zaman, sehingga al-Quran dapat dilupakan, baik yang ada dalam lembaran-lembaran (mushaf) ataupun dari dada manusia. Tinggalla manusia tanpa ilmu agama. Dimana kemudian orang-orang yang telah berusia senja memberitahu, bahawa mereka pernah menemui suatu masa, yang mana masih ada orang yang memberi keterangan dengan kalimat La ilaha illallah dan mereka mengucapkan kalimat tersebut untuk mendekatkan diri kepada Allah. Sungguh kalimat tersebut sangat bermanfaat bagi mereka, walaupun mereka tidak mempunyai amal soleh, ilmu yang bermanfaat, dan lain-lain.

Sementara perkataan Hudzaifah, "Menyelamatkan mereka dari keabadian siksa neraka," boleh jadi mengandung makna, bahwa kalimat tersebut mampu membentengi mereka dari kepedihan adzab neraka yang kekal. Disebabkan pada masa pengucapannya tidak disertai dengan beban kewajiban berupa amal perbuatan yang telah diperintahkan selepas menunaikan kalimat tersebut, wallahu a'lam.

Namun, bisa juga mengandung makna, bahwa kalimat tersebut dapat menyelamatkan mereka dari keabadian azab neraka setelah mereka memasukinya terlebih dahulu. Dan mungkin, inilah yang dimaksudkan bahawa Allah pernah berkata dalam sebuah hadis qudsi-Nya, "Demi kemuliaan dan keagungan-Ku, Aku sungguh akan mengeluarkan dari neraka orang yang dahulu pernah mengucapkan pada suatu hari kalimat La ilaha illallah. '" 22 Sebagaimana akan dijelaskan pada perbahasan di seputar 'pemberian syafa'at'.

Dan boleh pula mereka itu berasal dari kumpulan yang lain, wallahu a'lam.

Dengan kata lain, bahawa ilmu akan ditarik pada akhir zaman nanti sehingga kebodohan menyebar dan mendominasi kehidupan manusia. Sebagaimana dijelaskan dalam hadits tersebut suatu berita bahawa akan bermaharajalela kebodohan atau umat manusia pada masa itu didominasi oleh kejahilan berupa hasil dari pengkhianatan mereka. Kita berlindung kepada Allah dari mengalami kejadian seperti itu. Kemudian, keadaan akan tetap dan semakin bertambah buruk, hingga kesesatan berlaku di mana-mana dan berakhirlah kehidupan dunia, persis seperti yang tertera dalam hadis yang telah diberitakan oleh Rasulullah shallallahu'alahi wasallam yang jujur ​​lagi dapat dipercaya dala perkataan beliau, "Tidak akan terjadi kiamat atas seseorang yang berkata La ilaha illallah. Dan tidak akan terjadi kiamat, kecuali atas sejahat-jahat manusia. "

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment