Thursday 29 October 2015

Dato' Seri Ismail Sabri isu pengharaman vape dikaji dan diteliti!!

"Dato' Seri Ismail Sabri isu pengharaman vape dikaji dan diteliti kerana kajian yang dibuat di Brittain ia langsung tidak membahayakan kesihatan"

LONDON: Rokok elektronik atau e-rokok harus disyorkan kepada perokok untuk membantu mereka menghentikan tabiat itu, cadang pakar-pakar kesihatan awam Britain dalam satu kajian.

Kajian yang dilakukan oleh Public Health England (PHE) itu mendapati bahawa menyedut wasap (vaping) e-rokok adalah 95 peratus kurang berbahaya berbanding menghisap rokok biasa.

Menurut kajian penulis bersama Prof Ann McNeill dari King’s College London, peranti berkuasa bateri itu yang mensimulasikan perasaan merokok tetapi dengan nikotin disedut dalam bentuk asap, boleh menjadi ‘faktor pengubah dalam kesihatan awam’.

Merokok adalah punca utama kematian yang boleh dicegah di England dan ia menyebabkan lebih 80,000 kematian setahun, mengikut Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan.

Satu daripada lima orang dalam populasi Britain, didapati merokok.

Pengarah Kesihatan PHE Prof Kevin Fenton, berkata e-rokok bukannya benar-benar bebas daripada risiko, jika dibandingkan dengan merokok, tetapi ada bukti menunjukkan ia hanya membawa sebahagian kecil daripada kemudaratan menghisap rokok biasa.

Vaping adalah tabiat yang kurang dipilih berbanding merokok secara tradisional, dengan anggaran 2.6 juta penduduk di Britain menggunakan rokok elektronik.

Pada masa ini, tiada satupun daripada peranti yang dijual telah dilesenkan untuk tujuan perubatan di Britain. Ini brmakna golongan doktor tidak boleh mengesyorkannya kepada pesakit.
Bagaimanapun, bertentangan dengan persepsi awam, kajian itu mendapati bahawa e-rokok tidak membahayakan kesihatan dengan cara yang sama seperti rokok biasa.


No comments:

Post a Comment