Saturday 3 October 2015

PAS akan meletakkan calon bukan Islam bagi menentang calon DAP pada PRU14

Pengarah Pilihan Raya PAS Datuk Mustafa Ali berkata, PAS akan meletakkan calon bukan Islam bagi menentang calon DAP pada pilihanraya yang akan datang. 

Tindakan PAS ini dilihat bertujuan untuk memberi respon kepada sebilangan pemimpin progresif dalam PAS yang membentuk Gerakan Harapan Baru (GHB) dengan rancangan menjadi parti politik tahun ini. 

PAS bersedia untuk bergerak sendiri, kata Mustafa yang juga bekas setiausaha agung parti itu, kepada sebuah portal. Beliau menegaskan, PAS juga tidak akan bekerjasama dengan Umno dan Barisan Nasional (BN) walaupun timbul khabar angin sedemikian. 

"Sekarang ini rasanya PAS akan bersendiri. Kita akan mengukuhkan sayap penyokong. Jadi Malaysia akan melihat lebih ramai calon bukan Islam diketengahkan PAS dalam pilihan raya. 

"Kita tiada halangan, jadi kita bebas tanding semua kerusi, termasuk kerusi DAP," kata Mustafa. 

Walaubagaimanapun, Mustafa mengakui sukar bagi PAS meyakinkan bukan Islam untuk mengundi mereka, namun mengatakan tidak mustahil ianya berlaku, lebih-lebih lagi pilihan raya akan datang masih jauh. Pilihan raya umum akan datang dijangka sekitar pertengahan 2018. 

"Tidak semua bukan Islam bersama DAP atau MCA. Kita tidak tahu senarionya. Pada 2016 kita akan melihat gambaran jelas," katanya.

Meskipun PAS bersedia untuk bergerak sendiri, Mustafa tidak melihat PKR akan mengabaikan mereka, terutamanya kedua-dua parti masih lagi bersama dalam kerajaan Selangor. 

"PKR tidak akan gugurkan PAS. Kita ada 'anak' dalam kerajaan Selangor. Dan saya sedar tidak semua pemimpin PKR selesa menolak PAS semata-mata untuk bekerjasama dengan DAP." 

Sehingga hari ini, PKR masih belum mengeluarkan kenyataan rasmi sama ada akan menamatkan hubungan dengan PAS, seperti mana dilakukan DAP. Mustafa berkata, DAP turut melakukan perkara sama pada 2001, apabila keluar daripada Barisan Alternatif.


No comments:

Post a Comment